nahlad

9 zásadných tipov ako si najať správneho dodávateľa na rekonštrukciu

21.03.2022 Redakcia 636 x 12 minutové čítanie

Rekonštrukcia domova je veľký projekt a je jedno, či sa rozhodnete riešiť iba jednu miestnosť, alebo sa púšťate do rozsiahlejšej premeny. Ak sa chystáte robiť len menšie zmeny, možno si dokážete zabezpečiť všetko sami. Ak sa však chystáte na kompletnú generálnu prestavbu celých miestností, je vhodné si najať dodávateľa, ktorý vás však bude stáť dodatočné náklady.

Dodávatelia sú však odborníci na projektovanie stavieb a rekonštrukcií, preto majú väčšinou na starosti všetky potrebné povolenia, inšpekcie, fyzickú prácu, vybavenie, materiály a všetko, čo je potrebné na to, aby vaša prestavba prebehla bez problémovo

Kľúčom je nájsť seriózneho dodávateľa, ktorý dokáže efektívne a správne splniť potreby vášho projektu. Aj vďaka tipom spomenutým v tomto článku sa vám môže podariť dosiahnuť bezproblémovú prestavbu, podľa svojho želania. Poďme teda na to.

1. Pred oslovením stavebnej firmy musíte vedieť, čo chcete

Ako klient ste ten, kto bude riadiť celý proces. Predtým ako sa porozprávate s dodávateľmi, strávte čas premýšľaním o svojich cieľoch. Ako by mali výsledné miestnosti vyzerať, aké vybavenie požadujete, v akých farebných tónoch bude miestnosť zariaďovaná a podobne. 

Ak neviete, ako pretaviť svoje sny a ciele do konkrétnych funkcií alebo produktov, najmite si dizajnérskeho konzultanta, ktorý vám môže takýto typ služby ponúknuť.

2. Vyžiadajte si cenové odhady od viacerých dodávateľov

Pred uskutočnením konečného rozhodnutia získajte aspoň tri cenové a časové odhady od rôznych dodávateľov. Viac ponúk (povedzme napríklad päť alebo šesť) vám poskytne jasnejší obraz o tom, ako sa tieto spoločnosti sústredia na iné veci. 

Nielenže získate lepší prehľad o primeraných nákladoch, ale získate aj predstavu o kvalite práce, ktorú vám každý z dodávateľov môže poskytnúť. Napríklad, jeden dodávateľ môže ponúknuť výhodnú sadzbu za prácu, ktorá vyzerá povrchne a nedokončene. Vysoká ponuka od iného dodávateľa môže naznačovať vyššiu kvalitu prác.

3. Stavebné firmy si preverte

Aj napriek tomu, že vám váš priateľ alebo známy odporučil nejakú stavebnú firmy, ktorej služby v minulosti využil, mali by ste si ju preveriť. Získajte úplný názov a adresu spoločnosti. Uistite sa, že má aktuálne povolenie na vykonávanie takýchto služieb, a že aj pred nedávnom mala spokojných klientov. 

Zistite, či sa niektorí bývalí klienti na spoločnosť sťažovali, či uskutočnili nejaké právne kroky a či náhodou nie je spoločnosť v stave riešenia nejakých sťažností. Všetky tieto informácie vám pomôžu uskutočniť si lepší prehľad a potvrdiť, alebo vyvrátiť, odporúčanie od známeho.

4. Preskúmajte pracovnú históriu a návyky vášho budúceho dodávateľa

Niektorí dodávatelia sú špecialisti v určitých oblastiach, zatiaľ čo iní robia jednoducho všetko, čo je potrebné. Vopred sa preto uistite, že pracovné schopnosti vášho dodávateľa sú vhodné pre váš budúci projekt. 

Nájdite si čas, aby ste videli ich prácu z prvej ruky a hľadajte tri veci: určitú podobnosť s vaším projektom, kvalitné materiály a spracovanie, a neustálu spokojnosť klienta. 

Sledujte tiež malé ukazovatele, ktoré sú signálom kvality, profesionality, alebo naopak jej absenciou. Ak sa im neviete dovolať, ozvú sa vám včas? Dodržiavajú časy stretnutí? Odrážajú ich firemné vozidlá a oblečenie hrdosť a čistotu? Nedbanlivosť v takýchto malých veciach nemusí byť dobrým znamením týkajúcim sa kvality odvedenej práce.

5. Stanovte jasné hranice na pracovisku 

Dajte spoločnosti vedieť, že očakávate bežné preventívne postupy, ako sú napríklad previerky každého zamestnanca, ktorý bude mať prístup do vášho domova. Zamestnávateľ by nemal mať problém sa písomne zaručiť za svojich zamestnancov. 

Stanovte si tiež základné pravidlá týkajúce sa parkovania, používania kúpeľne, fajčenia a iných oblastí, ktoré vás môžu v procese realizácie projektu znepokojovať.

6. Zistite, za čo budete platiť

Niektoré spoločnosti ponúkajú vypracovanie bezplatných cenových ponúk, no keďže náklady na konkrétny projekt zvyčajne presiahnu tieto ponuky o niekoľko tisíc eur, dodávatelia pravdepodobne pripravia a taktiež aj naúčtujú “návrh rozsahu práce”

Tento návrh zvyčajne rozdelí rozpočet celkového projektu pre náklady na jednotlivé položky za prácu, materiál a rôzne ďalšie veci. Prinajmenšom vám ponúkne špecifiká o úlohách, ktoré bude dodávateľ vykonávať. Ide napríklad o demoláciu, inštaláciu alebo upratovanie, a aké produkty bude pri tom používať.

Poplatok za návrh sa často vypláca vopred a v prípade prijatia ponuky sa použije na zaplatenie časti nákladov projektu. Dodávatelia vám často dajú jednu pevnú ponuku, no niektorí si účtujú dodatočné poplatky za materiál, čas/prácu, a administratívne alebo režijné poplatky. V niektorých prípadoch ide o legitímnu alternatívnu, no mali by ste si vopred stanoviť cenový strop alebo zvoliť hodnotu, ktorú dodávateľ nebude môcť prekročiť.

Dajte si pozor na akéhokoľvek dodávateľa, ktorý od vás žiada vyplatenie v hotovosti alebo zaplatenie celého projektu vopred. Pred začatím prác a uskutočnením akýchkoľvek platieb, by mali obe strany podpísať komplexné písomné zmluvy.

7. Nenechajte sa nalákať najnižšou ponukou

Najnižšou ponukou sa ani nezaoberajte. Tento dodávateľ pravdepodobne šetrí všade, kde sa dá, alebo, čo je ešte horšie, snaží sa zúfalo nájsť si prácu a zákazky. Ani jedno, ani druhé, nie je v žiadnom prípade dobrým znamením. 

Okrem technických kompetencií dodávateľov, pri výbere veľkú úlohu zohráva aj váš pocit. Najdôležitejším faktorom pri výbere dodávateľa je to, ako sa dobre sa vám s ním komunikuje. Ak sú všetky ostatné faktory rovnaké, je lepšie na dodávateľa minúť viac peňazí a nájsť niekoho, kto vám bude vyhovovať vo všetkých ohľadoch.

8. Majte dopredu stanovenú stratégiu, ako budete riešiť rozdiely

Každý dodávateľ, ktorého si najmete, sa stane súčasťou vášho života, minimálne počas doby trvania projektu. Uistite sa preto, že ste si vybrali niekoho s kým môžete komunikovať a verte svojim pocitom, najmä vtedy keď sa vám niečo nebude zdať. Renomovaní odborníci budú trvať na jasných písomných dohodách s cieľom ochrániť obe strany. 

Počas úvodných stretnutí sa opýtajte, ako by ste mohli riešiť neočakávané problémy alebo rozdiely. To môže napríklad zahŕňať aj príkazy na zmenu (ktoré by sa vždy mali vydávať v písomnej forme s priamo zaznamenanými nákladmi) alebo aj vážnejšie spory, ako je napríklad neúmyselné poškodenie alebo nesplnenie zákonných, alebo primeraných noriem.

9. Poznajte všetky detaily týkajúce sa zmluvy

Zmluva by mala obsahovať rámcové dátumy začatia a dokončenia prestavby, informácie o príslušných potrebných stavebných povoleniach a poplatkoch (to zvyčajne rieši dodávateľ, ale zo zákona za ne zodpovedáte vy), popis produktov a služieb, ktoré vám má dodávateľ poskytnúť, platobné podmienky, všetky náležitosti súvisiace so subdodávateľmi (ako je overenie ich licencie a poistenia, alebo napríklad záruka vyhotovenia prác) a dôsledky nedodržania záväzkov z ktorejkoľvek strany. 

Nesplnenie záväzkov môže zahŕňať napríklad zlyhanie dodávateľa pri vyplácaní subdodávateľov. Ak sa niečo takého stane, v zmluve by malo byť jasne definované, že za to nezodpovedáte vy. Rovnako by mali byť v zmluve všetky dátumy splátok za práce od dodávateľa, aby sa náhodou nestalo, že mu nezaplatíte načas a on odmietne ďalej pracovať, alebo si naúčtuje vysoké úroky.

Autor fotky: Andrea Piacquadio na Pexels

Chyba

close
close
close
close
close
close

Projektová Kalkulačka používa súbory cookies za účelom zabezpečenia jej ľahšieho používania a vyhodnocovania.